روی خط زندگی

گشت و گذار من در هنر نرم افزار

روی خط زندگی

گشت و گذار من در هنر نرم افزار

تحلیل: شرح و بسط مساله

پنجشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۴۷ ب.ظ

همان طور که قبلا گفتیم، گام دوم در فرآیند تحلیل و طراحی به شیوه شی گرایی، تحلیل مساله و شرح و بسط آن است. برای این منظور با توجه به متدولوژی مورد استفاده می توان از UseCase و یا UserStory استفاده نمود. در ادامه به اختصار این دو را توضیح می دهیم:


Use Case چیست؟

با توجه به تعریف ویکی پدیا، Use Case لیستی از مراحل است که به شرح تعاملات یک کنشگر (Actor) با سیستم می پردازد. برای نوشتن یک Use Case شیوه های مختلفی وجود دارد از شیوه های بسیار مقرراتی که به طور مثال متدولوژی RUP پیشنهاد می کند تا گفتگو های آزاد به اصطلاح پینگ پونگی بین کنشگر (Actor) با سیستم.


به صورت کلی یک Use Case شامل سه بخش است:

1)عنوان: هدف از این مورد کاربرد (UseCase) چیست؟

2)کنشگر (Actor): چه کسی در این مورد با سیستم تعامل دارد؟

3)سناریو: شرح تعاملات کنشگر با سیستم


توجه داشته باشید که کنشگر (Actor) می تواند یک راهبر سیستم، کاربر سیستم و یا حتی یک وسیله (مانند یک ربات) یا سیستم دیگر باشد. 

نمونه ای از یک مورد کاربرد (Use Case):

عنوان: انتقال وجه

کنشگر: مشتری

سناریو: 

  • مشتری گزینه انتقال وجه را انتخاب می کند.
  • سیستم کاربر را به صفحه انتقال وجه هدایت می کند.
  • مشتری اطلاعات کارت بانکی و مبلغ مورد نظر را وارد می کند.
  • سیستم اطلاعات را ارزیابی می کند.
  • سیستم با استفاده از شبکه شتاب مشخصات کاربر انتقال گیرنده را بررسی می کند.
  • ....

توجه داشته باشید که در اینجا شرح Use Case به صورت دیالوگ های پینگ پونگی آمده است و می توان این شرح را حتی به صورت یک پاراگراف ساده توضیح داد. در صورتی که پیش شرایط یا قواعد خاصی برای این Use Case وجود داشته باشد هم می توان آنها را در انتهای سناریو تحت عناوینی چون پیش شرط یا محدوده اجرا یا غیره ذکر کرد. برای اطلاعات بیشتر می توان به مستندات RUP در مورد Use Case مراجعه کرد.


User Story چیست؟

در متدولوژی هایی مانند Scrum به جای Use Case از User Story استفاده می شود. User Story معمولا بسیار ساده تر از Use Case است و سعی دارد همان کار Use Case را به صورت موجزتر و دقیق تر انجام دهد. شکل کلی یک User Story به قرار زیر است:

به عنوان (یک کنشگر مثلا راهبر)

من می خواهم (هدف از این کنش)

تا (نتیجه مورد انتظار و ارزشی که برای کنشگر ایجاد می کند)


به طور مثال یک User Story نمونه می تواند به شکل زیر باشد:

به عنوان یک مشتری

من می خواهم با مراجعه به سایت بانک بتوانم امکان انتقال وجه به حساب شخص دیگری را به صورت آنلاین داشته باشم

تا مجبور به مراجعه به شعبه بانک نباشم.


لازم به ذکر است که انتخاب Use Case یا User Story به موارد زیادی منجمله قواعد متدولوژی مورد استفاده و یا رویکرد شما به عمق و شیوه تحلیل مساله بستگی دارد. ممکن است برای یک پروژه تصمیم بگیرید از Use Case استفاده کنید و برای پروژه دیگری از User Story و هیچ نسخه ای در این خصوص نمی توان پیچید.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی