روی خط زندگی

گشت و گذار من در هنر نرم افزار

روی خط زندگی

گشت و گذار من در هنر نرم افزار

+FURPS

پنجشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۸:۱۶ ب.ظ

در مورد تحلیل نیازمندی ها را در مطالب قبلی صحبت کردیم. حال برای راحت تر شدن روند تحلیل نیازمندی ها به خصوص در مورد پروژه ها و سیستم های بزرگ، در مورد چک لیستی صحبت می کنیم که این روند را تسهیل کرده و به ما کمک می کند که چیزی را از قلم نیاندازیم.

این چک لیست را به اختصار FURPS و در روایت جدید تر +FURPS گویند. همان طور که گفتیم این چک لیست فقط یک یادآوری است که به ما می گوید آیا تا کنون در مورد این مطلب فکر کرده ای؟ آیا به این مطلب از این زاویه نگاه کرده ای؟ حال به شرح هر کدام از موارد FURPS می پردازیم:

  • Functional Requirements: همان نیاز مندی های کارکردی (یا تصریحی) است که در مطلب قبلی بدان اشاره شد.
  • Usability: مانند مستندات راهنما، مستندات آموزشی.
  • Reliability: برنامه ریزی برای آنچه که در زمان از کار افتادن سیستم باید انجام دهیم. مثلا اگر بانک اطلاعاتی از کار بیافتد چه گونه سرویس دهی به کاربران قطع نشود.
  • Performance: سیستم به چه حجمی از کاربران باید پاسخ دهد. زمان مناسب پاسخ دهی سیستم چقدر باید باشد.
  • Supportability: پشتیبانی سیستم پس از اجرا به چه نحوی خواهد بود. آیا به سیستم های جانبی دیگری برای پشتیبانی نیاز داریم، به طور مثال آیا برای کمک به کاربران سیستم، یک سیستم FAQ طراحی شده است؟


در روایت دیگری از این چک لیست، مطالب دیگری بدان اضافه شده است که اصطلاحا بدان +FURPS گویند. این مطالب به قرار زیر است:

  • Design Requirement: به طور مثال سیستم باید برای موبایل و سیستم عامل اندروید طراحی شود.
  • Implementation Requirement: مثلا بانک اطلاعاتی سیستم چه باشد، SQL یا Oracle. و یا به طور مثال زبان برنامه نویسی سیستم چه باشد Java یا C#. 
  • Interface Requirement: این مورد تنها محدود به رابط کاربری نبوده و به این مطلب اشاره می کند که ارتباطات این سیستم با سایر سیستم ها چگونه است. به طور مثال برای یک وبلاگ آیا نیاز به RSS وجود دارد.
  • Physical Requirement: به طور مثال چه آرایشی از شبکه و سرورها برای اجرای سیستم مورد نیاز است. آیا سیستم به یک وب-کم احتیاج دارد؟


توجه داشته باشید که نیازی نیست که همه نیازمندی های پروژه در همان ابتدا مشخص باشد. در واقع هیچگاه این اتفاق نخواهد افتاد. نیازمندی ها در طول پروژه تغییر خواهند کرد و اصولا متدولوژی های مبتنی بر تکرار (Iterative) بر همین مبنا پایه گذاری شده اند. یادمان باشد، در طول اجرای پروژه باید همواره پذیرای تغییر در نیازمندی ها باشیم.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی